
 1 

“PUBLIC OFFICIALS” AND “PUBLIC FIGURES”:  
A COMPARATIVE STUDY OF U.S. AND TAIWAN DEFAMATION LAW 

 

CHING-YUAN YEH* 

 
I. Introduction 

The United States and Taiwan have very different approaches toward defamatory speech.  

Although both nations recognize freedom of speech as a constitutional right, Taiwan’s legal 

system provides for more protections of individuals’ reputations and fewer protections of 

defamatory speech.  

While civil liability regarding defamatory speech is limited in the United States in order to 

protect free speech, Taiwan maintains criminal sanctions for defamatory speech.  In addition, 

name-calling is not actionable in the United States, as courts do not view the judicial forum as the 

proper arena for morality.  However, name-calling and defamation to the dead are offenses under 

Taiwan’s criminal code, at least partially to promote and maintain good morals of the society.1  

Moreover, U.S. law provides less protection of public figures regarding their reputations in order 

to encourage public discussion, but some courts in Taiwan award higher amount of damages to 

public figures than private figures, on the grounds that public figures, because of their fame, suffer 

more damage from speeches damaging their reputations.  

This paper will outline the defamation law of both the United States and Taiwan, and 

compare the two legal systems in the above-mentioned areas.  The paper begins with a brief 

comparison of the two legal systems, in order to provide the readers with some basic 

understanding of Taiwan’s legal system.  The paper will then discuss U.S. defamation law, 

                                                 
*  LL.M. and J.D. of University of Pennsylvania, LL.M. of National Chung-Hsing University (Taiwan), LL.B. of 

National ChengChi University (Taiwan), Attorney of law (Taiwan). 
1  Taiwan Criminal Law § 309 (Offense of public insult); §312 (Offense of insult and defamation of the dead). 



 2 

focusing on cases regarding defamatory speech that are touchstones of First Amendment 

jurisprudence.  The paper will then discuss Taiwan’s defamation law, including its legal norms 

and court decisions, and will compare and contrast it to U.S. law.  In conclusion, this paper will 

point out the major differences between the two legal systems, and, based on this comparison, 

offer suggestions for possible improvements to each.  

 

II. General Comparison of the Two Legal Systems 

A. The Case Law System versus the Statutory Law System 

Methodologically, the American legal system, like the English legal system, is primarily a 

case law system. 2   Originally, it consisted mainly of case law.  However, statutory law 

increasingly has gained in importance since the end of the nineteenth century.3 Presently, the 

American legal system is a mixed system because of the increasing significance of case law, 

though its main emphasis remains the interpretation and development of the law through judicial 

decisions.4 

Taiwan (Republic of China), on the other hand, adopted the statutory law system while 

modernizing its legal system.  Most of Taiwan’s basic legislation can be traced back to the 

Nationalist (Kuomintang, “KMT”) government on Mainland China, and was codified prior to the 

Sino-Japan War, which preceded World War II.5  While modernizing China’s legal system, the 

Nationalist regime borrowed heavily from Japanese law, which in turn was largely based on civil 

                                                 
2  PETER HAY, AN INTRODUCTION TO U.S. LAW 3 (1976). 
3  Id. at 2. 
4  Id. at 2-3. 
5  Drawing upon the unfinished efforts of the late Ching Dynasty, the Nationalist government codified all of the 

major civil, criminal, commercial laws of China before 1937: the Criminal Code (1928), the Code of Criminal 
Procedure (1928), the Civil Code (1929), the Code of Civil Procedure (1929), the Insurance Law (1929), 
Company Law (1929), Maritime Law (1929), the Negotiable Instruments Law (1929), Bankruptcy Law (1935), 
and the Trademark Law (1936).  Hungdah Chiu & Jyh-Pin Fa, Taiwan’s Legal System and Legal Profession, in 
TAIWAN TRADE AND INVESTMENT LAW 21, 23 (Mitchell A. Silk ed., 1994). 



 3 

law states, especially Germany.  The fragmentary nature of the common law system made it 

difficult for China to borrow.6 When the Nationalist government fled to Taiwan after its defeat by 

the Chinese Communist Party in 1949, it brought with it the civil-law based system that it had 

developed on Mainland China.7 

Since the 1950’s, Taiwan has enjoyed a close relationship with the United States, and thus 

American law has increased its influence on Taiwanese law.  Taiwan’s legislators have drawn 

heavily on American theory and practice, particularly in the area of commercial law.8  In the last 

few years, Taiwan’s legislators further amended Taiwan’s criminal procedures and administrative 

laws based on American legislation and legal theories.9  In some court decisions and judicial 

interpretations, American cases, laws and, theories are cited as persuasive authorities.10 

 

B. Constitutional Grounds for Freedom of Speech 

Both Taiwan and the United States have written constitutions as the foundations for their 

fundamental legal norms.  Whereas the United States adopted its constitution in 1787,11 the 

constitution of Taiwan (Republic of China) became effective in 1947, 160 years later.12  The First 

                                                 
6  Id. 
7  Id. 
8  Id. 
9  Taiwan’s Administrative Procedure Law, which came into effect in 2000, is mainly based on “due process of 

law” theory from U.S. law.  In addition, in 2000, the cross-examination system was introduced into Taiwan’s 
Code of Criminal Procedure, which used to be judge-centered, so the Code is more adversarial in nature.  
YUEH-SHENG WENG, IN PURSUIT OF JUSTICE: RECENT JUDICIAL REFORMS IN TAIWAN § I.B, at 
http://www.judicial.gov.tw/b4/e6-1-1-1.htm (last visited July 1, 2004). 

10  See Taipei District Court 90 Chung Su Tzi 507 Civil Judgment (quoting New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 
256 (1964).)  Besides American law, some judges also cite German law as a persuasive authority.  Judicial 
Yuan Interpretation No. 509, Geng Wu (concurring).  

11  The U.S. Constitution was ratified in 1788 by the original 13 states in the union and is the oldest operating 
constitution in the world.  HAY, supra note 2, at 15. 

12  The official name of Taiwan is the “Republic of China.”  The current government in Taiwan was originally the 
legitimate government representing China.  However, it fled to Taiwan (Formosa) in 1949, after its defeat by the 
Communists in the civil war after World War II.  Before the Nationalist (Kuomintang) government fled to 
Taiwan, the constitution of the Republic of China had come into effect.  Although the government froze certain 
provisions through constitutional amendment procedures, it kept the constitution in large part, and it is still in 



 4 

Amendment of the U.S. Constitution provides that: “Congress shall make no law… abridging the 

freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition 

the Government for a redress of grievances.”13  Article 11 of Taiwan’s Constitution also protects 

freedom of the press by providing that: “The people shall have freedom of speech, teaching, 

writing and publication.”14 

Although the U.S. constitutional guarantee of freedom of speech appears absolute, the U.S. 

courts have never adopted such an interpretation.15 Instead, certain categories of speech are 

considered “low-level speech” and have thus received “less-than-full” constitutional protection 

under the U.S. law:16 (1) advocacy of unlawful conduct;17 (2) fighting words;18 (3) libelous and 

defamatory speech;19 (4) obscenity speech;20 and (5) commercial speech.21 

                                                                                                                                                              
practice in Taiwan today. 

13  U.S. CONST. amend. I. 
14  CONSTITUTION art. 11 (Taiwan).  “Freedom of publication” (Chu Ban Tzi Yio) can also be translated as 

“freedom of the press.” 
15  CHOPER ET AL., CONSTITUTIONAL LAW 569 (9th ed. 2001) (quoting Konigsberg v. Star Bar, 366 U.S. 36, 61 

(1961), Justice Black (dissenting)): “[T]he First Amendment’s unequivocal command … shows that the men who 
drafted our Bill of Rights did all the ‘balancing’ that was to be done in this field.”). 

16  LAURENCE H. TRIBE, AMERICAN CONSTITUTIONAL LAW § 12-8 (2d ed. 1988), quoted in Tzi-Yi Lin, The 
Limitation of Free Speech and the Two-Track Theory, in FREEDOM OF SPEECH AND THE PRESS 133, 158-60 
(Angle Publishing 1999) (1993) [hereinafter Two-Track Theory]. 

17  “[T]he constitutional guarantees of free speech and free press do not permit a State to forbid or proscribe 
advocacy of the use of force or of law violation except where such advocacy is directed to inciting or producing 
imminent lawless action and is likely to incite or produce such action.”  Brandenburg v. Ohio, 395 U.S. 444, 447 
(1969).  See Sheldon L. Leader, Free Speech and the Advocacy of Illegal Action in Law and Political Theory, 82 
COLUM. L. REV. 412, 414 (1982); Martin H. Redish, Advocacy to Unlawful Conduct and the First Amendment: In 
Defense of Clear and Present Danger, 70 CAL. L. REV. 1159, 1174-75 (1982). 

18  This category of speech was aggressively narrowed in R.A.V. v. St. Paul, 505 U.S. 377 (1992).  Today, even hate 
speech is protected under the First Amendment. 

19  See William B. Fisch, Hate Speech in the Constitutional Law of the United States, 50 AM. J. OF COMP. L. 463, 
480-81 (2002) (suggesting that the defamer would receive broader protection if the defamed person is a public 
official or public figure.)  In New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), the court held that a civil action 
for libel, where the plaintiff is a public official, requires a showing that the plaintiff had actual malice, knowing 
that factual statements made about him were false or with reckless disregard of whether they were true.  The 
damage is also limited. 

20  See Paris Adult Theatre I v. Slaton, 413 U.S. 49 (1973) (concluding that the courts give the government more 
room in obscene speech control; regulations would be upheld if the government interest is legal and has rational 
relationship with the regulation.)  

21  Commercial speech enjoys less-than-full protection.  False or misleading advertising and advertising about 
unlawful activities are protected.  Jeffrey M. Shaman, The Theory of Low-Value Speech, 48 SMU L. REV. 297, 
319 (1995). 



 5 

In Taiwan, no categories of speech are specifically excluded from constitutional protection; 

the Constitution provides a general test for the limitation of freedoms and liberties.  Article 23 

provides that the government cannot limit people’s liberties and freedoms by law except when 

such limitation is necessary for certain public interests.22  Based on Article 23, Taiwanese 

scholars and courts have borrowed the “principle of proportionality” (Grundgesatz der 

Verhältnismä�igkeit) from German jurisprudence to restrict the legislative power regarding the 

limitations of freedom and liberties.23  Under this principle, a law is not constitutional unless it (1) 

achieves the legitimate purpose/government interests pursued; (2) uses the least restrictive means 

(would impose the least burden upon the subjects); and (3) yields benefits proportional to its costs 

(one should not burn a house to roast a pig or fire a cannon to expel small birds).24  In practice, 

laws punishing or restricting advocacy of unlawful conduct, fighting words, obscenity speech, 

libelous and defamatory speech, or commercial speech are usually upheld by Grand Justices, the 

constitutional interpretation body in Taiwan.25 

 

C. The Power of Judicial Review 

The power of judicial review, though not created in the U.S. Constitution, was nonetheless 

one of the most important features of the U.S. constitutional law.  The U.S. Supreme Court, in 

                                                 
22  “All the freedoms and rights enumerated in the preceding Article shall not be restricted by law except by such as 

necessary to prevent infringement upon the freedoms of other persons, to avert an imminent crisis, to maintain 
social order or to advance public welfare.”  CONST. art. 23 (Taiwan). 

23  PETER BADURA, STAATSLEHRE 84 (1986); FRITZ OSSENBÜHL, STAATSHAFTUNGSRECHT 42 (4th ed. 1991); quoted 
in Shih-Shian Hsieh, Discussion on the Principle of Proportionality in the Public Law, in GENERAL PRINCIPLES 
OF ADMINISTRATIVE LAW 117, 120-22 (Chung-Mo Cheng ed., 1994) 

24  GENG WU, THE THEORIES AND PRACTICES OF ADMINISTRATIVE LAW 10, 11 (2d ed. 1993); Hsin-Min Chen, The 
Limitation of Basic Constitutional Rights, in BASIC THEORIES OF CONSTITUTIONAL RIGHTS (I) 239 (3d ed. 1992).  
The test is similar to the “strict scrutiny” standard in U.S. law, which requires that the legislation be necessary 
and narrowly tailored to achieve a compelling government interest.  The government interest is examined to 
determine whether it is proportionate to the cost in the balancing test. 

25  In Judicial Yuan Interpretation No. 407, the Grand Justices upheld legislation restricting obscenity publications.  
In Interpretation No. 414, the Grand Justices upheld the prior censorship to medicine advertisements under 
Medicine Law.  In Interpretation No. 509, the Grand Justices upheld the criminal punishment of defamation, 
while adopting the “actual malice” test.  



 6 

Marbury v. Madison,26 per Justice Marshall, held that “the powers of the legislature are defined 

and limited…an act, which, according to the principles and theories of our government, is entirely 

void, is yet, in practice, completely obligatory...the principle that a law repugnant to the 

constitution is void, and that courts, as well as other departments, are bound by that instrument;27” 

and thereby created the power of judicial review over the constitutionality of congressional 

legislation.28 

 Unlike the U.S. model of judicial review, Taiwan followed European nations and adopted a 

centralized council to exercise judicial review. Taiwan’s Constitution grants the power of 

constitutional interpretation to the Grand Justices in the Judicial Yuan. 29   Because the 

Constitution states that laws contrary to it are void, such power of interpretation implies the power 

to invalidate unconstitutional laws.30  Originally, only government organs and individuals whose 

constitutional rights had been infringed and who had exhausted regular legal remedies could 

petition the Grand Justices for constitutional interpretation.31   Many scholars criticized the 

procedure as too restrictive.  Therefore, after a series of judicial reform measures, judges (within 

their discretion), and legislators (upon petition from more than one-third of the total number) also 

may petition the Grand Justices for constitutional interpretation.32  

                                                 
26  Marbury v. Madison, 5 U.S. 137 (1803). 
27  Id. at 176, 179-80. 
28  See CHOPER, supra note 15, at 8-9. 
29  Based on the theory of by Dr. Sun Yat-Sen, who led the National Revolution and overthrew the late Ching 

Dynasty, Taiwan’s Constitution created five branches in the central government: Executive Yuan, Legislative 
Yuan, Judicial Yuan, Control Yuan (responsible for impeaching officials) and Examination Yuan (responsible for 
the personnel issues, e.g. government officials’ qualification exams, their benefits, promotion and honor systems).  
Above the five branches are the President and the National Assembly, whose primary function are to elect the 
President and amend the Constitution.  See GOVERNMENT INFORMATION OFFICE, THE REPUBLIC OF CHINA 
YEARBOOK – TAIWAN 2003, available at http://www.gio.gov.tw/taiwan-website/5-gp/yearbook/chpt04.htm#1 
(last visited July 1, 2004). 

30  CONST. art. 78, 79, 171, 172, 173 (Taiwan). 
31  LAW GOVERNING THE COUNCIL OF GRAND JUSTICES art. 4 (Taiwan).  This law was abolished and replaced by 

the Law of Interpretation Procedure for Grand Justices on February 3, 1993.  
32  LAW OF INTERPRETATION PROCEDURE FOR GRAND JUSTICES art. 5 (Taiwan).  During the revision of the law, 

some scholars suggested that Taiwan should have followed the U.S. model.  In other words, all judges should 



 7 

 

D. Restrictions on Defamatory speech 

In the United States, defamation is considered a civil liability issue rather than a criminal 

responsibility issue, as the constitutionality of criminal libel is questionable.  In Garrison v. 

Louisiana, 33  the Supreme Court invalidated the Louisiana criminal libel statute since it 

incorporated constitutionally invalid standards for criticizing the official conduct of public 

officials by permitting punishment for true statements made with actual malice.34  The court 

further held the statute unconstitutional for punishing false statements against public officials if 

they were made with ill, will without regard for whether they were made with knowledge of their 

falsity, in reckless disregard of their veracity, or without reasonable belief of their truth.35  

Although the Garrison case concerned defamation against public officials, criminal libel is 

commonly considered unconstitutional, and in practice, is rarely invoked.36  

In Taiwan, unlike the United States, criminal libel is alive and active.  In 2000, the Grand 

Justices, in Judicial Yuan Interpretation No. 509, confirmed the constitutionality of criminal libel, 

though it demanded the application of the “actual malice” test.37   Furthermore, defamation suits 

                                                                                                                                                              
have had the authority to interpret the constitution and invalidate the laws or regulations held to be 
unconstitutional.  But such a proposal was considered too radical because it would have affected the stability of 
the constitution.  Under the new law, only the Justices of the Supreme Court and judges in the Administrative 
Court could hold trial proceedings and petition Grand Justices for constitutional interpretations, if the judge 
firmly believed that the laws or regulations applied in the case to be unconstitutional.  In Judicial Yuan 
Interpretation No. 371, the Grand Justices, finding that judges in lower courts also had the obligation to apply the 
constitution, and not apply laws or regulations they deemed unconstitutional, nullified the article 5, paragraph 3 
of the new law, and authorized judges in lower courts to petition for constitutional interpretations.  

33  Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64 (1964). 
34  Id. at 77-78. 
35  Id. at 78. 
36  For example, the Model Penal Code has excluded criminal libel.  See Jyh-Pin Fa, The Constitutional Meaning of 

the U.S. Defamation Law, in HUMAN RIGHTS PROTECTION AND JUDICIAL REVIEW 7, 10 (1994).  Cf Colorado v. 
Ryan, 806 P.2d 935 (Colo. 1991), cert. denied, 112 S. Ct. 177 (1991) (upholding a statute making it a criminal 
offense to publish statements "tending . . . to impeach the honesty, integrity, virtue, or reputation . . . of one who 
is alive" should it apply to purely private defamation).  See also Robert D. Sack, The Law of Defamation: Recent 
Developments 1992, 346 PRACTICING LAW INST. 105, 115 (1991).  

37  Judicial Yuan Interpretation No. 509 (Taiwan).  The Grand Justices, while upholding the criminal defamation 



 8 

are common in both civil and criminal litigation.  Since criminal proceedings are free from court 

fees and backed by the authority of district attorneys, they are even more preferable for the 

plaintiffs.38  While public figures, especially officials, receive less protection in defamation cases 

in the United States, Taiwan’s courts seem to prefer protecting political officials more than 

civilians and other public figures. 

 

III. Public Figures under the U.S. Defamation Law 

A. The New York Times Rule regarding Public Officials 

In New York Times v. Sullivan,39 the U.S. Supreme Court determined, as a matter of first 

impression, the extent to which constitutional protections for speech and press limit a state's 

power to award damages in a libel action brought by a public official against critics of his official 

conduct.  The plaintiff-respondent, L. B. Sullivan, was one of three elected Commissioners of 

Montgomery, Alabama, supervising the Police Department, Fire Department, Department of 

Cemetery, and Department of Scales.40  He brought the civil libel action against the New York 

Times and four African-American signatories to a public statement published as a full-page 

advertisement carried in the New York Times on March 29, 1960, alleging that the advertisement 

libeled him.41 

The advertisement, “Heed Their Rising Voices,” appealed for the support of the student 

                                                                                                                                                              
suit, broadened the “good will” elements in Articles 310 and 311 of the Criminal Code, and held that: 1) the 
defendants did not bear the burden of proving the truthfulness of the statement in order to raise the “truth” 
defense; 2) the defendants were not liable in the event that the defendants had reasonable grounds to believe the 
truthfulness of the statement.  In other words, unless a defendant has “actual malice” when disseminating the 
defamatory statement, he is not liable for criminal defamation. 

38  In Taiwan, criminal proceedings are free, while plaintiffs in the civil suit pay the amount equal to one percent of 
the value of the object of litigation as a court fee.  However, civil claims raised in the criminal proceedings are 
also free from court fees.  This exemption encourages people to file criminal complaints, supplemented with 
civil claims in the criminal proceedings, so as to avoid court fees. 

39  New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). 
40  Id. 
41  Id. 



 9 

movement, “the struggle for the right-to-vote,” and the legal defense of Dr. Martin Luther King, 

Jr., leader of the movement, against a perjury indictment then pending in Montgomery.42  It 

contained some false statements regarding the harassment and persecution of African Americans 

in Montgomery, Alabama.  Although it did not refer to anyone by name, Sullivan, as supervisor 

of the local police, considered the false statements libelous and sued.43 

The court held that, “[L]ibel can claim no talismanic immunity from constitutional 

limitations.  It must be measured by standards that satisfy the First Amendment.”44  In addition, 

the court encouraged discussion of public issues: “[W]e consider this case against the background 

of a profound national commitment to the principle that debate on public issues should be 

uninhibited, robust, and wide-open.” 45   The court further concluded that even erroneous 

statements should be tolerated, holding, “that erroneous statement is inevitable in free debate, and 

that it must be protected if the freedoms of expression are to have the ‘breathing space’ that they 

‘need to survive.’”46  The court then held that “[a] rule compelling the critic of official conduct to 

guarantee the truth of all his factual assertions” would “lead to a comparable ‘self-censorship.’”47  

The court worried that “under such a rule,” not only false speech, but also “would-be critics of 

official conduct” may be deterred.48  

In the end, in order to balance the reputation of a public figure and the protection of free 

speech guaranteed by the First Amendment, the court created the “actual malice” test.  Under the 

test, a public official is prohibited from recovering damages for a defamatory falsehood relating to 

                                                 
42  Id. at 257. 
43  Fa, supra note 36, at 22-23.  See also Harry Kalven, Jr., The New York Times Case: A Note on “The Central 

Meaning of the First Amendment,” 1964 SUP. CT. REV. 191, 193 (1964). 
44  Sullivan, 376 U.S. at 269. 
45  Id. at 270. 
46  Id. at 271-72. 
47  Id. at 279. 
48  Id. at 279. 



 10

his official conduct, “unless he proves that the statement was made with ‘actual malice’--that is, 

with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”49 

This decision is magnificent not only because it held that civil defamation should be 

measured by standards that satisfy the First Amendment, but also because the “actual malice” test 

created by the decision shifted the burden of proof to the public figures—to have them prove that 

(1) the statement was false and (2) the defendant made the false statement knowingly or with 

recklessly disregard for the truth.  This decision greatly restricted the potential for civil liability 

attaching to the statements concerning public officials and therefore expanded the scope of free 

speech.50 

 

B. Curtis Publ’g Co. v. Butts: Different standard for Public Figures? 

In Curtis Publ’g Co. v. Butts, the U.S. Supreme Court considered the impact of the Sullivan 

decision on libel actions instituted by parties who are not public officials, but rather, “public 

figures” involved in issues in which the public has a justified and important interest.51 

The case stemmed from an article published in the Saturday Evening Post (the “Post”) which 

accused Wally Butts, the University of Georgia Athletic Director, of conspiring to “fix” a football 

game between the University of Georgia and the University of Alabama.52  Since Butts had 

previously served as U.G.A.’s head football coach, he was a well-known and respected figure 

                                                 
49  Id. at 279-80. 
50  It was suggested that one of the reasons the Supreme Court ruled against Sullivan is that the Supreme Court had 

noticed that certain Southern politicians were using judicial proceedings to suppress minorities who participated 
in the civil rights movement.  Among the 84 people who signed the advertisement, only four black preachers, 
who were citizens of Alabama, were sued.  It was obvious to secure the jurisdiction of Alabama.  In addition, 
the $500,000 in damages that were awarded to Sullivan made history in such libel cases.  See Fa, supra note 36, 
at 28-29 (quoting C. LAWHORNE, THE SUPREME COURT AND LIBEL 28, 32 (1981)). 

51  Curtis Publ’g Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967). 
52  Id. at 135. 



 11 

among coaching ranks.53  The article alleged that, before the University of Georgia played the 

University of Alabama, Butts gave to Alabama’s coach Georgia’s plays, defensive patterns—all of 

the significant secrets that Georgia’s football team possessed. Butts sued Curtis Publishing Co., 

the owner of the Post, for libel.  The Supreme Court affirmed the lower court’s decision in favor 

of Butts,54 concluding that the editors of the Post failed to conduct a thorough investigation 

regarding the statement.55 

The Supreme Court clarified that the guarantees for speech and press not only preserve 

“political expression or comment upon public affairs,” but “all issues about which information is 

needed or appropriate to enable the members of society to cope with the exigencies of their 

period.”56 However, the majority distinguished “public figure” from “public official,” and held 

that a public figure “who is not a public official may also recover damages for a defamatory 

falsehood whose substance makes substantial danger to reputation apparent, on a showing of 

highly unreasonable conduct constituting an extreme departure from the standards of 

investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.”57  

The majority reasoned that, in the New York Times case,58 “the plaintiff was an official 

whose position in government was such ‘that the public [had] an independent interest in the 

                                                 
53  Id. at 136. 
54  In the trial court, the jury returned a verdict for $60,000 in general damages and $3,000,000 in punitive damages.  

The trial court reduced the total to $460,000 by remittitur.  The Fifth Circuit affirmed the decision.  Id. at 
138-40. 

55  The evidence showed that the Butts story was in no sense “hot news” and the editors of the Post recognized the 
need for a thorough investigation of the serious charges.  Elementary precautions were, nevertheless, ignored.  
The Saturday Evening Post knew that Burnett (the informer) had been placed on probation in connection with 
bad check charges, but proceeded to publish the story on the basis of his affidavit without substantial independent 
support.  Burnett's notes were not even viewed by any of the magazine's personnel prior to publication.  John 
Carmichael, who was supposed to have been with Burnett when the phone call was overheard, was not 
interviewed.  No attempt was made to screen the films of the game to see if Burnett's information was accurate, 
and no attempt was made to determine whether Alabama had adjusted its plans after the alleged divulgence of 
information.  Id. at 157.  

56  Id. at 147. 
57  Id. at 155. 
58  Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). 



 12

qualifications and performance of the person who [held] it’…Such officials usually enjoy a 

privilege against libel actions for their utterances.”  However, in the present case, Butts neither 

“has any position in government which would permit a recovery by him to be viewed as a 

vindication of governmental policy,” nor was he “entitled to a special privilege protecting his 

utterances against accountability in libel.”59  

Under Butts, the constitutional privilege created in the New York Times case, is still 

applicable to statements regarding non-political public figures, and the reputations of such public 

figures enjoy a higher degree of protection than that of public officials.  Public figures need not 

prove that the defendant knowingly made false statements or recklessly disregarded the truth.  

They need only show that the defendant’s publication of the statement was “highly unreasonable 

conduct constituting an extreme departure from the standards of investigation and reporting 

ordinarily adhered to by responsible publishers.”60  

 

C. Gertz: Protection for the Reputation of Private Individuals  

In Gertz, the plaintiff was an attorney retained by the family of a victim in a murder case, 

which was investigated by a Chicago police officer, Nuccio.61 An article appearing in a magazine, 

owned by Robert Welch, Inc., alleged that Nuccio’s murder trial was part of a Communist 

conspiracy to discredit the local police. Moreover, the article falsely accused that Gertz arranged 

Nuccio’s “frameup,” implied he had a criminal record, and labeled him a “Communist-fronter.”62 

Gertz filed a libel suit against Robert Welch. The Supreme Court reversed the decision of the 

appellate court, and held in favor of Gertz, reasoning that Gertz is not a “public figure” under the 

                                                 
59  Butts, 388 U.S. at 153-54. 
60  Fa, supra note 36, at 36. 
61  Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974). 
62  Id. 



 13

New York Times test.63 

In Gertz, the majority opinion listed three categories of public figures: (1) public officials 

and well-known figures to whom the New York Times test is applicable;64 (2) voluntary, but 

limited, public figures, such as people who are voluntarily involved in the discussion of public 

issues, are only considered public figures under certain circumstances;65 and (3) involuntary 

public figures, those private individuals involuntarily involved in public disputes (through no 

purpose of their own), also considered limited public figures.66  The court, found that Gertz “has 

long been active in community and professional affairs…[and is] consequently well known in 

some circles, [but] he had achieved no general fame or notoriety in the community.”  The court 

further held that, “We would not lightly assume that a citizen’s participation in community and 

professional affairs rendered him a public figure for all purposes.”67 

Moreover, the Supreme Court further ruled that state courts may define for themselves the 

appropriate standard of liability for a publisher or broadcaster of defamatory falsehood injurious 

to a private individual, except “liability without fault.”68  The decision also limited the award of 

damages – that is, unless the plaintiff can prove the “actual malice” of the defendant, the plaintiff 

is only entitled to “actual damages,” not “presumed damages.”69  

 

                                                 
63  Id. at 351 (“Respondent … argues that petitioner's appearance at the coroner's inquest rendered him a ‘de facto 

public official.’  Our cases recognized no such concept.  Respondent's suggestion would sweep all lawyers 
under the New York Times rule as officers of the court and distort the plain meaning of the 'public official' 
category beyond all recognition.  We decline to follow it.”). 

64  Those who, by reason of the notoriety of their achievements or the vigor and success with which they seek the 
public's attention, are properly classed as public figures and those who hold governmental office may recover for 
injuries to their reputations only after they present clear and convincing proof that the defamatory falsehoods 
were made with knowledge of their falsity, or with reckless disregard for the truth.  Id. at 342. 

65  Id. at 336-37.  
66  Fa, supra note 36, at 46.  See also, Tzi-Yi Lin, The New Development of Free Speech and Reputation Protection, 

in FREEDOM OF SPEECH AND THE PRESS 365, 376-77 (Angle Publishing 1999) (1993) [hereinafter New 
Development]. 

67  Gertz, 418 U.S. at 351-52. 
68  Id. at 347-48. 
69  Fa, supra note 36, at 48. 



 14

D. Time Inc. v. Firestone: Are Celebrities Public Figures? 

In this case, the plaintiff, Mary Alice Firestone, married Russell Firestone, the scion of one of 

America's wealthy industrial families, in 1961.70  In 1964, they separated, and Mary filed a 

complaint for separate maintenance.  Her husband counterclaimed for divorce on grounds of 

extreme cruelty and adultery.71  The court granted Russell’s counterclaim, not based on his 

“extreme cruelty and adultery” claim, but on “the evidence of marital discord that neither of the 

parties has shown the least susceptibility to domestication.”72 Time, however, based on limited 

information, published an item regarding this divorce in its “Milestone” section, stating that the 

court granted the divorce “on grounds of extreme cruelty and adultery.”73 Mary sued Time for 

civil libel, and the Supreme Court ruled in favor of Mary. 

Although the Supreme Court considered Mary a local celebrity, it held that Mary was not a 

“public figure,” as she “did not assume any role of especial prominence in the affairs of society, 

other than perhaps Palm Beach society, and she did not thrust herself to the forefront of any 

particular public controversy in order to influence the resolution of the issues involved in it.”74  

The court further held that “[d]issolution of a marriage through judicial proceedings is not the sort 

of ‘public controversy’ referred to in Gertz, even though the marital difficulties of extremely 

wealthy individuals may be of interest to some portion of the reading public.”75  The court also 

reasoned that Mary assumed no “special prominence in the resolution of public questions,” and 

therefore was not a “public figure” for the purpose of determining the constitutional protection 

                                                 
70  Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 450 (1976). 
71  Id. 
72  Id. at 451. 
73  Id. 
74  Id. at 453. 
75  Id. at 454. 



 15

afforded the petitioner's report of the factual and legal basis for her divorce.76 

Based on the decision, a local celebrity would not be considered a “public figure” if or she 

“assumed no special prominence in the resolution of public questions.”77  In addition, personal 

issues of the celebrity, though resolved through a court proceeding, will not be considered a 

“public controversy” and therefore will not convert the local celebrity into a “public figure” 

referred to in Gertz.  

 

E. Hutchinson v. Proxmire: Does a Professor who Receives Federal Funding Constitute 
a Public Figure? 

Proxmire, defendant/respondent, was a United States Senator who initiated the “Golden 

Fleece of the Month Award” (the “Award”) to publicize what he perceived to be the most 

egregious examples of wasteful government spending.78  The second such award was given to 

National Science Foundation, the National Aeronautics and Space Administration, and the Office 

of Naval Research, for spending almost half a million dollars during the preceding seven years to 

fund a research study of emotional behavior, conducted by Mr. Hutchinson, the plaintiff in this 

case.79  The award and other critical comments were referred to in newsletters and press releases 

sent by the Senator, in a television interview program on which the Senator appeared, and in 

telephone calls made by the legislative assistant to the sponsoring federal agencies. 80  

Hutchinson sued Proxmire in federal district court for defamation, alleging, inter alia, that in 

making the award and publicizing it nationwide, respondents had damaged him in his professional 

                                                 
76  Id. 
77  Firestone, 424 U.S. at 453. 
78  Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111, 114 (1979). 
79  Id. 
80  Id. at 115-17. 



 16

and academic standing.81 

On appeal, the Supreme Court reversed the decisions of lower courts, and held that 

Hutchinson was not a limited public figure prior to the Award.82  The court reasoned that 

Hutchinson's activities and public profile were much like those of countless members of his 

profession, and Hutchinson did not thrust himself or his views into public controversy to influence 

others.83  The court further held that the concern about general public expenditures is not 

sufficient to make Hutchinson a public figure.84  In addition, the court cited Firestone: “The ‘use 

of such subject-matter classifications to determine the extent of constitutional protection afforded 

defamatory falsehoods may too often result in an improper balance between the competing 

interests in this area.’”85  

The Proxmire decision, coupled with Firestone, seems to demonstrate the new stance of the 

U.S. Supreme Court regarding the balance between free speech and private reputation.  The 

Supreme Court seems to be more restrictive in its defining of “public figure” and the further 

application of the New York Times privilege.  In Proxmire, though the defendant made the 

defamatory statement regarding his concern about the waste of public expenditures, the court 

nonetheless denied his contention that Proxmire should be deemed a “limited public figure.”  

Whether this decision also serves the purpose of New York Times—to encourage unlimited, robust 

discussion about public issues—is worthy of further consideration. 

 

F. Summary 

Based on the above cases, we can find that U.S. defamation law has achieved a good balance 

                                                 
81  Id. at 111, 118. 
82  Id. at 134-35. 
83  Id. at 135. 
84  Id. 
85  Id. (quoting Firestone, 424 U.S. at 456). 



 17

between freedom of the press and private reputation.  As the New York Times test applies to 

comments regarding public officials, the plaintiff must bear the burden of proving actual malice; 

thus discussion regarding public issues, even those relating to false statements, would not be 

discouraged.  As for public figures, Gertz has provided a detailed definition to limit the scope of 

public figures, and therefore, to protect private individuals.  Although plaintiffs still bear the 

burden of actual malice, the standard for public figures is “extreme departure from the standards 

of investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.”  This lower 

standard provides more protection to non-political public figures.  However, the Proxmire test 

may restrict the discussions regarding public issues.  As for pure private individuals, the U.S. 

Supreme Court has authorized each state to construe its own law, except liability without fault, 

while actual damages are available once proven; presumed damages are also available if actual 

malice can be proven.86 

 

IV. Public Figures under the Taiwan Defamation Law 

A. Criminal Cases 

Article 310(1) of Taiwan’s Criminal Code provides that “Any person who intends to 

disseminate to the public by originating or circulating defamatory statements is subject to 

imprisonment of one year or less, labor service, or a fine of 500 dollars or less.”87  Article 310(2) 

further raises the punishment for the distribution of defamation statements in written or picture 

form.88  While criminal libel is defined in Paragraphs 1 and 2 of Article 310, Paragraph 3 of 

                                                 
86  SHELDON W. HALPERN, THE LAW OF DEFAMATION, PRIVACY, PUBLICITY AND “MORAL RIGHTS” 382 (1988); 

quoted in New Development, supra note 64, at 379. 
87  In addition to Article 310(1), Article 309(1), “The Offense of Public Insult,” punishes publicly insulting behavior, 

such as fighting words and name calling: “Any person who publicly insults others is subject to detention or a fine 
of 300 dollars or less.”  CRIMINAL CODE art. 309, para. 1 (Taiwan). 

88  Id. art. 310, para. 2 (Taiwan): “Any person who commits the acts proscribed under Paragraph 1 in writing or 



 18

Article 310 and Article 311 provide several privileges to the offense: (1) Truth (used only in the 

context of public interest): The defendant is not liable for criminal libel if she can prove that the 

statement is true.  However, the statement is not privileged, should the statement be purely about 

personal morality, but not related to public interests.89 (2) Good will (available for statements 

made on the following occasions): (a) for the purpose of self-defense, exculpation, or protecting 

lawful interests; (b) reporting by civil servants as mandated by their duties; (c) expressing 

appropriate opinions in connection with public interests or affairs meriting public discussion; d) 

recounting minutes of any central or local councils, courts or public congregations.90 

Based on the above legal structure, it would be the defendant’s burden to prove either the 

truthfulness of the statement, or, if the statement is false, it was disseminated in good will.  The 

disseminator of defamatory information bears the burden of proving truthfulness or good will in 

the litigation.  Such legislation has posed undue burden on the news media, which often 

disseminated statements which might be considered defamatory.  The situation did not improve 

until 2000, when the Grand Justices promulgated Judicial Yuan Interpretation No. 509.  In the 

interpretation, the Grand Justices, though not directly citing New York Times v. Sullivan,91 held 

that in order to protect the freedom of the press, the defendant in criminal defamation does not 

bear the absolute burden to prove the truthfulness of the defamatory statement.  Instead, if the 

defendant is able to prove the reasonable grounds for her belief of truthfulness, she should be 

deemed to have made the statement with good will, and therefore will be found not guilty.92 

Although Interpretation No. 509 seemed to be a great improvement in the protection of free 

press, the actual practices of the courts appear less promising.  In addition, though this 

                                                                                                                                                              
picture is subject to imprisonment of two years or less, labor service, or a fine of 1,000 dollars or less.” 

89  Id. art. 310, para. 3 (Taiwan). 
90  Id. art. 311 (Taiwan). 
91  Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). 
92  Judicial Yuan Interpretation No. 509 (Taiwan). 



 19

interpretation was made regarding the constitutionality of criminal libel, whether it applies to a 

civil libel case is controversial. 

 

1. 84 Shang Yee Tzi 1148: Is a Whistleblower-to-be a Public Figure? 

Chen Man-Dee,93 a lecturer/military officer at the National Defense Management College,94 

told the press that she had inside information about certain military scandals and would disclose it.  

Before Ms. Chen revealed such information, Time Weekly, a nationwide magazine, publicized two 

reports regarding Ms. Chen’s personal life:95 

Rumors are always malicious; people criticize Chen Man-Dee perilously about her 
personal life. There are rumors that she has many boyfriends, with diversified 
backgrounds. There are also rumors saying that Chen Man-Dee had an affair with 
a general, Director Tang, and made Mrs. Tang very unpleasant. 

 
In the other article, “The Inside Story of HuChungTian Case,”96 Time Weekly further 

reported that “She [Chen Man-Dee] was a lecturer at FuHsingKung College 97 , but she 

subsequently got involved in several affairs; therefore was transferred.”98  Ms. Chen, believing 

that these two reports had damaged her reputation, filed criminal charges against the publisher, 

president, editor-in-chief, editors and reporters of Time Weekly. 

Time Weekly contended that, though Ms. Chen had not exposed any information regarding 

military scandals, she had become a “voluntary public figure,” since most media had reported her 

                                                 
93  This paper, when referring to the names of Chinese/Taiwanese people, follows the Chinese model, in which the 

family name appears first, and the given name appears second.  However, this paper will still follow the 
bluebook format in the citations. 

94  National Defense Management College is a military college designed to train military officers for certain 
professions, such as the law and accounting.  

95  Shu-Ren Ge, Chen Man-Dee holds Weapons in her Hands, 814 TIME WEEKLY 49 (1993). 
96  Before Ms. Chen claimed to expose the military scandal, she was involved in another case, where she was sued 

for injury as she slapped another military officer in a restaurant named “HuChungTian.”  It was during the trial 
proceeding of the HuChungTian case when Ms. Chen threatened to expose some military scandals. 

97  FuHsingKun College is also a military college, designed to train “political officers” and officers serving 
non-combat positions, such as broadcasting, publishing, and public relations.  More information is available at 
http://www.fhk.edu.tw. 

98  Tzeng-Yu Deng, The Inside Story of HuChungTian Case, 814 TIME WEEKLY 49, 53 (1993). 



 20

announcement about having such information.  As a public figure, Ms. Chen’s behavior was, by 

nature, related to public interests.  In addition, as a public figure, Ms. Chen’s education, conduct, 

and background were newsworthy, because they provided a reference for the scandals that Ms. 

Chen was about to expose, and consequently satisfy “the right to know” of the readers.  Time 

Weekly further contended that the alleged reports were based on the interviews of its reporters, and 

were not fictitious.  Further, Time Weekly argued that the reports were related to the image of the 

military, not merely to personal moral issues.  Therefore, the reports should be protected under 

the statutory safe harbor of “public comment,” under Article 311(3) of the Criminal Code.  

Moreover, Time Weekly contended that the reports did not focus on Ms. Chen’s personal life, and 

had mentioned that those stories regarding her personal life were “rumors.”  Finally, Time Weekly 

argued that, because the reporters had no personal conflicts with Ms. Chen, the absence of 

libelous intention was obvious. 

The court, however, found the reporters and chief editor guilty of defamation.  The court 

first analyzed Article 310 of the Criminal Code, concluding that the defense of “truth” is not 

applicable when the remark is only related to a personal moral issue, not the public interest.  The 

court concluded that the defendants failed to prove the veracity of the reports, and, even 

presuming the report to be true, the content of the reports only related to Ms. Chen’s personal life, 

not the public interest.99  

The court also denied Time Weekly’s contention that a public figure’s personal life may have 

been related to the public interest and therefore should have been within the protection given in 

Article 311(3).  The court held that Ms. Chen was not a public figure because she only threatened 

                                                 
99  Taiwan High Court 84 Shang Yee Tzi 1148 Criminal Judgment. 



 21

to expose the military scandals, and had not revealed anything.100  This logic seemed problematic 

in two ways: (1) since Ms. Chen had exposed herself in front of the media by threatening to 

expose the scandal, she was already known to the public and had enjoyed the benefits of such 

exposure to the media; 2) Ms. Chen, as a military officer, was also a public official, who deserved 

less reputation protection. 

While the High Court denied the public figure status purely because Ms. Chen had not 

revealed anything regarding the military scandal, the court seemed to forget that Ms. Chen was 

also a military officer, who should be subjected to a higher degree of supervision from the press.  

In Garrison, the U.S. Supreme Court extended New York Times to “anything which might touch 

on an official’s fitness for office,” even if the defamation did not concern official conduct in 

office.101  If the personal life of Ms. Chen was as messy as what had been reported, it should be 

related to her fitness for her position as a lecturer and military officer.  In addition, as a 

whistleblower-to-be, her credibility was highly related to the truthfulness of the scandals she was 

about to expose.  Since she had gained access to the media as a whistleblower-to-be, whether she 

could shield herself as a private figure or limited-purpose public figure, and avoid the examination 

of her credibility from the press, is questionable.  As a whistleblower-to-be, Ms. Chen assumed 

an “influential role in ordering society,” and had “exposed [herself] to increased risk of injury 

from defamatory falsehood.”102 

 

2. 87 Shang Yee Tzi 7196: Inside Story of Famous Singer’s Tragedy 

In April 1997, Bai Shiao-Yian, the only daughter of Bai Yuay-Oa, a famous female singer 

known as Bai Bing-Bing, was kidnapped.  Bai Shiao-Yian was later found to be tortured, raped, 

                                                 
100  Id. 
101  CHOPER, supra note 15, at 624. 
102  See Gertz, 418 U.S. at 345. 



 22

and killed in cold blood.  However, this was not the end of Ms. Bai’s suffering. In December 

1997, MeeHua Report (“MeeHua”), a weekly magazine, published an article, “Inside Story of the 

Bai Case.”  In the article, MeeHua alleged that the reason for Bai Shiao-Yian’s kidnapping was 

that Ms. Bai had financial disputes with the mafia.  Meehua further alleged that Ms. Bai might 

have been responsible for her daughter’s death, because she, worried about her own reputation, 

did not reveal her financial disputes to the police. 

Sad and furious, Ms. Bai filed criminal libel charges against MeeHua’s president, chief editor, 

and editor, alleging that they jointly disseminated false and defamatory statements against her 

reputation.103  Surprisingly, both the Taipei District Court, in the first instance, and the Taiwan 

High Court, on appeal, found the defendants not guilty.104 

The defendants contended that they published five stories regarding Ms. Bai’s case, and only 

the “inside story,” an analysis of the possible background of Bai’s Case, could have been 

considered negative toward Ms. Bai.  If the readers read through the five reports, they would not 

feel negatively about Ms. Bai.  In addition, the defendants contended that there was nothing new 

in their inside story; they merely collected all the reports from other news media and combined 

them into the report at issue.  Ms. Bai, on the other hand, argued that the three defendants, as 

professional journalists, did not fulfill their responsibilities to check the truthfulness of the article. 

The court, while finding the three defendants not guilty, emphasized the importance of 

freedom of the press.  The court, quoting Judicial Yuan Interpretation No. 364, reaffirmed the 

constitutional protection of freedom of the press.  The court further reasoned that the “good will” 

defense under Article 311 of the Criminal Code should be interpreted in accordance with the 

                                                 
103  In Taiwan, victims of crimes may file criminal charges against the defendants on their own behalf, without the 

consent or investigation proceedings of the District Attorney.  In cases where evidence is not as sufficient or the 
defendant is unknown, victims usually file complaints with the police or district attorneys.  

104  Shilin District Court 87 Tzi Tzi 39 Criminal Judgment; Taiwan High Court 87 Shang Yee Tzi 7196 Criminal 
Judgment. 



 23

“actual malice test”—that is, unless the media intend to damage someone’s reputation, provided 

that the media have fulfilled their obligations of reasonable investigation and balanced reporting, 

the media should be found not guilty, so as to prevent “chilling effects.”105  

After reviewing the facts in the present case, the court held that the report was defamatory 

against Ms. Bai, since it falsely alleged that Ms. Bai had invested in a mafia business, and would 

give readers the impression that Ms. Bai’s financial disputes, and her incomplete cooperation with 

the police, caused her daughter’s death.  However, the court found that the defendants lacked 

actual malice: 

Though those statements were exaggerating, or based on guessing, such tones were 
made for stimulating readers’ desire to buy defendants’ magazine, and defendants 
had published Ms. Bai’s response for balances. The defendants’ intention was no 
more than business, but not based on personal issues with Ms. Bai; therefore no 
intention to harm Ms. Bai’s reputation could be found in this case. Though the 
statements were inappropriate, as defendants lacked intention to harm, they should 
be found not guilty of defamation.106 

 
This is the first time that the Taiwan High Court invoked the “actual malice” test.  The 

judgment clearly points out the importance of freedom of the press and brilliantly invokes the 

“actual malice” test to balance freedom of the press and the reputation of public figures.  

However, it would be inappropriate to conclude that the defendants were not guilty based on the 

reason that they had no personal issues with Ms. Bai and were purely business-driven.  If the 

High Court tough note of the Butts test—“highly unreasonable conduct constituting an extreme 

departure from the standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible 

publishers”107—and applied it to the defendants’ behavior in the present case, perhaps the result 

                                                 
105  Taiwan High Court 87 Shang Yee Tzi 7196 Criminal Judgment. 
106  Id. 
107  Butts, 388 U.S. at 155 (“[A] ‘public figure’ who is not a public official may also recover damages for a 

defamatory falsehood whose substance makes substantial danger to reputation apparent, on a showing of highly 
unreasonable conduct constituting an extreme departure from the standards of investigation and reporting 
ordinarily adhered to by responsible publishers.”). 



 24

would have been different. 

 

3. 88 Shang Yee Tzi 1097: A News Anchor’s Affairs 

Prior to the Bai Yuay-Oa Case, MeeHua publicized a story regarding an affair between Ms. 

Ran Shu-Hsian, a news anchor, and a reporter in another television news agency, in 1996.108 

MeeHua detailed how Ms. Ran’s husband and other relatives caught her and her boyfriend in bed.  

MeeHua also stated that Ms. Ran had been suspended by her news agency.109  Other than these 

reports, MeeHua also publicized its interview with Ms. Ran, “The Other Version of the Affair: 

The First Time the Anchor Explains to the Media,” without her consent.110  In addition, without 

her consent, MeeHua publicized photographs of Ms. Ran, who only wore sleepwear, with the 

comment, “Can it be Misunderstanding that having Them Caught together in the Same Room So 

Late in the Night?”111 

Ms. Ran filed a criminal complaint to the District Attorney of Taipei, alleging that the above 

articles constituted defamation.  The District Attorney prosecuted MeeHua’s reporter and chief 

editor.112  Both the Taipei District Court, in the first instance, and the Taiwan High Court, on 

appeal, found the defendants not guilty.113 

In the judgment, the High Court made a very detailed clarification regarding the elements of 

defamation: (1) there must be an intention to damage the reputation of the victim; (2) defendant 

                                                 
108  The Exposure of TTV News Anchor Ran Shu-Hsian and [omitted]’s Affair, 348 MEEHUA REPORT (1996); quoted 

in Taiwan High Court 88 Shang Yee Tzi 1097 Criminal Judgment. 
109  Id. 
110  The other Version of the Affair: The First Time the Anchor explains to the Media, 349 MEEHUA REPORT (1996); 

quoted in Taiwan High Court 88 Shang Yee Tzi 1097 Criminal Judgment.  
111  Id.  Other than this, MeeHua also quoted the content of an audiotape recorded by the wife and relatives of the 

anchor, regarding the anchor’s telephone communication with his girlfriend.  To these communications, the 
Report added comments such as “dating every other day is not enough,” “feel him like a superman; exploded 
entirely,” and “the affairs exposed; denied firmly.” 

112  Taipei District Attorney Prosecution Brief: 85 Cheng Tzi 26649, and 86 Cheng Tzi 8143.  
113  Taipei District Court 86 Yee Tzi 4713 Criminal Judgment; Taiwan High Court 88 Shang Yee Tzi 1097 Criminal 

Judgment. 



 25

must, with the intention to disseminate to the public, have originated or circulated defamatory 

statements, either orally, in writing, or in picture form.  In addition, the defendant may raise the 

following defenses: (1) “truth,” which is limited to matters regarding public interests; and (2) 

“actual malice,” based on U.S. precedent, in which a commentator is not liable for her comments 

regarding public officials and public figures, 114 unless having actual malice—that is, making 

defamatory statement with the knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it 

was false.115  

While the prosecution did not deny that the anchor was a public figure, the prosecution 

argued that her adultery related only to personal morality, not the public interest.  The 

prosecution argued that, though Ms. Ran had received public funds to conduct research regarding 

journalism overseas, only the depth and accuracy of her news broadcast, and the content of her 

research report should have been worthy of public comments, not her personal life.  

The High Court denied this argument.  It first emphasized that freedom of the press is 

protected under the constitution.  The High Court then stated that since such freedom is 

fundamental to democracy, constitutionalism, and a free society, one should be cautious in order 

avoid causing a chilling effect upon the media.116  To protect the news media from a chilling 

effect, the High Court further held:  

In order to achieve the constitutional goal to protect freedom of the press, “the 
expression of statements with ‘good will’ should be illustrated in the broad sense; 
in other words, should the media, while publicizing statements, have no intention 
to harm other’s reputation, and believe the report to be true, even it learned the fact 
to be otherwise, the court should find the media with “good will,” and its 
publication not constituting defamation.117 

 

                                                 
114  Taiwan Television (TTV) was the most prestigious television station for news reports at that time; therefore, as a 

news anchor, Ms. Ran was very famous.  For more information regarding TTV, please check www.ttv.com.tw. 
115  Taiwan High Court 88 Shang Yee Tzi 1097 Criminal Judgment. 
116  Id. 
117  Id. 



 26

In addition, by incorporating the “actual malice” test into the application of “good will,” the 

High Court shifted the burden of proof to the prosecution.  The court held that it should be the 

prosecution’s burden to prove that the media publicized the statement with actual malice, but not 

the news agency’s burden to prove that it published the statement with “good will.” 

The court further held that because well-known public figures enjoy significantly greater 

access to the channels of effective communication and hence have a more realistic opportunity to 

defend themselves, whether the media have actual malice in their reports regarding public figures 

or public related issues should be narrowly construed.  Newspapers usually reserve certain pages 

for news regarding television and broadcast, and Ms. Ran had been named an “Excellent 

Practitioner of Journalism.”  However, Ms. Ran could not take advantage of the media for 

accolades, but forbid the news media from issuing negative reports.  In addition, the High Court 

held that, since adultery is still a criminal defense in Taiwan, committing such crime is not a 

purely personal moral issue.  Finally, the court held that though MeeHua used an exaggerating 

tone to report the news, it would not presume the actual malice on the part of MeeHua.118  

This decision is plausible, since it correctly points out that public figures usually enjoy 

significantly greater access to the channels of effective communication and hence have a more 

realistic opportunity to counter false statements than private individuals normally do.  It is also 

important, since it pointed out that public figures may not enjoy the benefit of publicity while 

refusing the publication of negative reports.  Although the court did not quote Gertz in the 

judgment, it was clearly influenced by Gertz.  In addition, by affirming that news media would 

not be found to have shown “actual malice” purely because they used an exaggerating tone, this 

decision made more room for the freedom of the press. 

                                                 
118  Id. 



 27

 

4. 89 Shang Yee Tzi 1960: Commissioner of Urban Planning Commission  

Li Wen-Cheng, a city councilor of Tainan City, published an article alleging that Wang 

Da-Chin, commissioner of Tainan City Urban Planning Commission, planned to make a windfall 

with his influence.  The article suggested that Mr. Wang had acquired an estate, which was 

designated to be taken, and that he was to be compensated by the city in order to profit from the 

process.  In the article, Mr. Li further alleged that “Wang Da-Chin had been involved in several 

bribery and corruption scandals; and moreover, there was rumor that the estate owner planned to 

spend 30 million NT dollars to buy off the City Council.”  Wang Da-Chin filed against Li 

Wen-Cheng for defamation in Tainan District Court. Both Tainan District Court and the Tainan 

Branch Court of the Taiwan High Court found Li Wen-Cheng guilty of defamation.  The courts 

recognized Mr. Wang as a local public figure, but not as a public figure with nationwide fame.119 

Mr. Li’s major defense was that Commissioner Wang was a public official; in addition, he 

contended that his statement was based on petitions from his electorates, and was related to public 

interest (the public expenses).  Therefore, Mr. Li argued that, even though he could not prove the 

statement to be true, he nonetheless should be privileged from defamation liability. 

The court instead distinguished Mr. Wang from political public figures, and created a new 

category of “local public figure”: 

Though Mr. Wang, due to his wealth and reputation in the construction business, is 
qualified as a public figure, his position as an Urban Planning Commissioner is 
only a consulting position, which makes him different from those political public 
figures, who enjoy better access to the media. Thus, it is inappropriate to conclude 
that all public figures should have higher degree of tolerance to other’s 
statements.120 

 

                                                 
119  Taiwan High Court, Tainan Branch Court, 89 Shang Yee Tzi 1960 Criminal Judgment (“Urban Planning 

Commissioner Case”). 
120  Id.  



 28

Mr. Li also contended that his statement about Mr. Wang was related to the public interest 

and therefore should be protected under the safe harbor, “expressing appropriate opinions in 

connection with public interests or affairs meriting public discussion, based on ‘good will,’” 

provided in Criminal Code 311(3).  The Tainan Branch Court denied this defense as well:  

The defendant should at least have reasonable suspicions regarding the 
truthfulness of the defamatory statement. The defendant should be considered 
reckless, if he believed the rumors without examining the source of the statement. 
As the defendant has failed to prove the basis for his reasonable suspicion, he 
cannot be considered expressing opinions in connection with public interests or 
affairs meriting public discussion with “good will.”  

 
This judgment differs from the Anchor’s Affair Case, since it, instead of shifting the burden 

of proving “actual malice” to the prosecution, demanded that the defendants satisfy an initial 

burden of proving the basis for his reasonable suspicion.  However, whether the defendant may 

then be protected under the “actual malice” test was not mentioned in the judgment.  In addition, 

this judgment erred in defining Mr. Wang as a non-political public figure.  Although the Tainan 

Branch Court might be right that Mr. Wang enjoyed less access to the channels of effective 

communication than those national political figures, as a commissioner in Tainan City’s Urban 

Planning commission, Mr. Wang’s integrity was highly related to his fitness to his 

commissionership.  Also, Mr. Wang, as a local official, was similar to Mr. Sullivan, who also had 

no access to the national media, in New York Times.  

 

5. 90 Shang Geng (1) Tzi 533: Minister’s Decoration Expenditure 

In 1996, Chu Hui-Liang, a legislator/congresswoman, in a congressional hearing session, 

questioned the Chief Personnel Officer of the Executive Yuan (Taiwan’s Cabinet, similar to the 

Department of State in the U.S.) whether a newly-appointed minister had spent 2.78 million NT 

dollars (about 79,429 U.S. dollars) of public funds to direct his official residence without 



 29

budgetary authorization.121  Considering this event newsworthy, Business Weekly interviewed an 

assistant of Congresswoman Chu and a resident in the minister’s apartment building.  

Consequently, based on the two interviews, Business Weekly published two articles.  One alleged 

that Tsai Chao-Yang, Minister of Transportation, was the one whom Congresswoman Chu 

referred to in the hearing.  The other article described Minister Tsai as a mean and merciless 

person, who once issued five public news letters to humiliate his staff and often threatened 

reporters, stating that he could “fix” their employment.122 

Considering his reputation damaged, Minister Tsai soon sued Business Weekly’s reporter, Lin 

Ying-Chow, and its chief editor, Huang Hung-Jen, for defamation.123  Both the Taipei District 

Court and the Taiwan High Court found the chief editor and the reporter guilty.124  Business 

Weekly then petitioned the Grand Justices of Judicial Yuan for constitutional interpretation, 

contending that criminal punishment of defamatory speech was a violation of freedom of the 

press. 125   After the Grand Justices issued an opinion, Interpretation No. 509, 126  favoring 

Business Weekly, the Supreme Court, in an extraordinary appeal proceeding, remanded the case to 

the Taiwan High Court, based on this new issue.127  However, the High Court, during its retrial, 

                                                 
121  Committee Record, 85:45 LEGISLATIVE YUAN REPORT 52 (1996). 
122  Han-Yian Chin, Tsai Chao-Yang took away Wang Tzi-Kung’s favorite PR Staff, 467 BUSINESS WEEKLY (1996). 
123  “Han-Yian Chin” is a pseudonym.  Business Weekly refused to reveal the writer’s true identity; therefore, only 

the chief editor and writer of the other report were prosecuted and punished for the defamation. 
124  Taipei District Court 85 Tzi Tzi 1158 Criminal Judgment (Taiwan); Taiwan High Court 86 Shang Yee Tzi 2617 

Criminal Judgment, 3 TAIWAN HIGH COURT CRIMINAL JUDGMENTS REPORT 1855-71 (1997). 
125  As defamation is categorized as a minor offense, such cases cannot be appealed to the Supreme Court in Taiwan.  
126  In Judicial Yuan Interpretation No. 509, the Grand Justices held that, to the extent that the accused failed to 

demonstrate that the defamatory statement was true, as long as the accused had reasonable grounds to believe 
that the statement was true, and had proffered evidence to show such belief, the accused was not guilty of 
criminal defamation.  The Grand Justices further declared that prosecutors, whether public or private, should 
bear the burden to prove the offense of deliberate intention defamation.  The English translation of the 
Interpretation is available at http://www.judicial.gov.tw/j4e/doc/509.pdf. 

127  Supreme Court 90 Tai Fei Tzi 155 Criminal Judgment (Taiwan).  Petitioner in the constitutional interpretation 
proceeding may file for a retrial (in civil procedure) or an extraordinary appeal (in criminal procedure) should a 
favorable interpretation be rendered.  Judicial Yuan Interpretation No. 185 (Taiwan):  

 In the case of a final and irrevocable judgment where the statute or ordinance or the interpretation of 
such statute or ordinance applied in rendering such judgment is deemed contrary to the Constitution 



 30

ignored the interpretation, and once again found the defendants guilty.128  

In Interpretation No. 509, the Grand Justices made it clear that, to the extent that the accused 

failed to demonstrate that the defamatory statement was true, as long as the accused had 

reasonable grounds to believe the statement was true, and had proffered evidence to show that 

belief, the accused must have been found not guilty of criminal defamation.129  The High Court, 

instead of following this “actual malice” test provided under Interpretation No. 509, cited two 

judicial opinions,130 which demanded that the news reporters conduct investigations regarding the 

truthfulness of the reports.131  The High Court then concluded that the defendants could not 

assert “good will” privilege, because they did not perform the most basic investigation—to 

interview the parties in the reports (Minister Tsai) prior to the publication of the reports.  

If the High Court had followed the actual malice test provided in Interpretation No. 509, it 

would have found that the defendants made the statements at issue with reasonable grounds to 

believe that the statements were true.  The defendants had interviewed Congresswoman Chu’s 

assistant and a resident living in the same building with Minister Tsai.  Both interviewees made 

remarks which would have made the defendants believe that Minister Tsai was the one ordering 

                                                                                                                                                              
pursuant to an interpretation rendered by this Judicial Yuan upon an application by the interested person 
for such an interpretation, the party against whom such final and irrevocable judgment is entered shall 
be entitled to file for a retrial or an extraordinary appeal on the basis of said interpretation, and this 
should not be construed as mere differences in legal interpretations. 

128  The petitioners re-petitioned to the Grand Justices, but the petition was denied.  Interview with Nien-Tzu Li, 
January 6, 2003 (Nien-Tzu Li represented the petitioners in the constitution interpretation application 
proceeding). 

129  Id. 
130  Judicial Yuan 32 Yuan Tzi 1143 Interpretation (1943); and Taiwan High Court Panel Conclusion (1975).  
131  In Taiwan, the Grand Justices, the constitutional interpretative body, is not the highest court, but is independent 

from (or even above) the court system.  As a result, Taiwan’s Supreme Court Justices and some judges in the 
lower courts are particularly sensitive when the Grand Justices accept petitions from parties of a final judgment 
and argue that the laws/regulations applied in that final judgment violated the constitution.  These Justices and 
Judges believe that this kind of “judicial review” jeopardizes their authority and the independence of the court 
system, as the supremacy of the Supreme Court is diluted in such a proceeding.  This might be the reason why 
Taiwan High Court, on the remand of this case, did not apply Interpretation No. 509. 



 31

the alleged renovations. 132   This case exposed one problem of Taiwan’s Constitution 

interpretation problem—lack of an enforcement mechanism.  While the Grand Justices may 

make abstract constitutional interpretations favorable to the petitioner, which allows the petitioner 

to have a new trial based on the interpretation, the application of such interpretations is still at the 

mercy of judges.  

 

6. 91 Shang Su Tzi 1083: First Lady Escaped after losing the Election? 

On March 18, 2000, Taiwan had its second direct-vote presidential election.133  It was the 

first time that the KMT, the longtime ruling party, lost its ruling status in Taiwan’s central 

government.  After the campaign result was announced, many KMT supporters gathered in front 

of the party’s central office building.  They demanded that KMT Chairman Lee Teng-Hui, who 

was also President of the Republic, face the crowd and be held accountable for the humiliating 

defeat.134  In the gathered crowd, a rumor surfaced that the First Lady, Tseng Wen-Hui, had fled 

to the United States after the election, with tons of jewelry and cash.  Ms. Hsieh Chi-Ta, 

legislator/congresswoman, participated in the demonstration and told the crowd such the rumor.  

She was told that the First Lady was shipping President Lee’s personal property to the United 

States via Eva Airline.  She asked the crowd to be mindful of the conspiracy and to not allow 

                                                 
132  While Lin Ying-Chow, the reporter, interviewed the assistant of Congresswoman Chu regarding the expenditure, 

the assistant suddenly laughed when Ms. Lin mentioned Minister Tsai’s name, though he refused to reveal the 
identity of the minister.  In addition, when Ms. Lin interviewed the resident living downstairs from Minister 
Tsai’s official residence, the person also told Ms. Lin that there seemed to be some decorations in Minister Tsai’s 
official residence.  See Taiwan High Court 90 Shang Geng (1) Tzi 553 Criminal Judgment. 

133  Prior to 1996, Taiwan’s President was elected by the National Assembly. 
134  The KMT divided into two campaigns during the election.  James Soong, former governor of Taiwan Province, 

left the KMT and formed his own campaign, as Lee Teng-Hui supported his Vice-President, Lian Chan, to 
represent KMT in the election (KMT’s does not have an independent internal nomination mechanism; 
consequently, the Chairman may designate the nominee).  It turned out that Lian Chan was elected the third 
position with less than 20% votes in the election, while James Soong lost less than 2% to Chen Sui-Bian, the 
newly-elected president.  Therefore, many of the KMT’s supporters thought that Lee’s arbitrary decision caused 
the party’s split and defeat. 



 32

President Lee export his assets from Taiwan.  Her remark was soon broadcast and distributed by 

the media networks. 

Five days later, Mr. Feng Hu-Hsian, also a legislator, held a news conference in the 

Legislative Yuan (Taiwan’s Congress), alleging that the First Lady tried to ship 85 million U.S. 

dollars in cash to the United States.  Mr. Feng further pointed out that the cash shipped by the 

First Lady was returned by the U.S. Customs Service, due to a violation of customs filing 

regulations.  Consequently, the money was returned to Taiwan via China Airline on March 22, 

2000.  His allegations were confirmed by Mr. Dai Chi, a Commissioner of Overseas Chinese 

Service Commission, who was in New York at the time.  In the press conference, Mr. Dai made 

detailed descriptions regarding the time the money was shipped, whom the money was addressed 

to, and which airline shipped the money.  Mr. Dai told the press that he received the information 

from three different sources. 

The First Lady eventually re-surfaced on March 23rd, five days after the election.  She 

denied the allegations and filed criminal libel complaints against Ms. Hsieh, Mr. Feng and Mr. Dai.  

The three defendants soon counter-sued her for fabricated charges.  Although the District Court 

found both sides not guilty,135 the Taiwan High Court, on appeal, found the three defendants 

guilty of defamation.  Ms. Hsieh and Mr. Dai were sentenced to three months, while Mr. Feng 

was sentenced to four months.  The imprisonment may be transformed into a fine.136 

The High Court, applying Interpretation No. 509, held that the defendants were not required 

to prove the truthfulness of the statements, but bore the burden of establishing the reasonable 

grounds for their beliefs.  Based on the testimony of Eva Airline, China Airline, First Lady’s 

daughter-in-law, security officers, and maids in the Presidential Residence, the High Court 

                                                 
135  Taipei District Court 89 Tzi Tzi 305 Criminal Judgment. 
136  Taiwan High Court 91 Shang Su Tzi 1083 Criminal Judgment. 



 33

concluded that the First Lady did not leave Taiwan after the presidential election.137  Although 

there was a huge amount of U.S. dollars shipped into Taiwan on March 24, the High Court 

concluded that the money was shipped to the Taipei Branch of Bank America, not the First 

Lady.138 Consequently, the High Court concluded that the defendants’ allegations were false.  

Since Ms. Hsieh admitted that she did not begin to investigate whether the First Lady had 

shipped President Lee’s property prior to her remarks in front of the KMT’s central office building, 

the High Court concluded that she failed to meet her burden of providing reasonable grounds for 

her belief in the statement.  The High Court held that Ms. Hsieh, as a legislator, should have 

investigated the rumor before she disseminated it to the public.  As for Mr. Dai and Mr. Feng, the 

High Court weighed the evidence that their remarks were based upon, and concluded that it was 

insufficient to constitute reasonable grounds for their belief in their statements.139  The High 

Court, therefore, reversed the judgment of the Taipei District Court, and found the defendants 

guilty. 

 Although the court found the defendants guilty, it applied Interpretation No. 509 and only 

required the defendants to provide reasonable grounds for their belief that their statements were 

true.  Compared to the 90 Shang Geng (1) Tzi 533 criminal judgment, which bypassed the 

Interpretation, this judgment demonstrated some progress in free speech protection.  However, 

this judgment seemed to pose a relatively high standard for reasonableness.  After all, the 

                                                 
137  The witnesses suggested that the First Lady visited her son’s grave during the five-day period, so as to prove that 

she was in Taiwan during the five-day period.  However, their testimony was inconsistent regarding the exact 
date of the visit and who accompanied the First Lady.  The court, nonetheless, ruled in favor of the First Lady.  
See Taiwan High Court 91 Shang Su Tzi 1083 judgment (holding that the witnesses are creditable, despite the 
inconsistencies, because the court hearing was held two years and six months after the event, and minor 
inconsistencies were inevitable). 

138  On March 24, 2000, TVBS, one of Taiwan’s major television networks, reported that 17 million U.S. dollars 
were shipped into Taiwan.  The report demonstrated the packages of money shipped into Taiwan’s customs 
office in the Chiang Kai-Shek International Airport.  

139  U.S. Customs refused to respond to the High Court’s written deposition regarding whether there had been a huge 
amount of money shipped to the U.S. and returned to Taiwan in March 2000.  Mr. Feng and Mr. Dai also failed 
to provide other more persuasive evidence.  



 34

integrity of the First Family, especially one that had just lost the ruling status, should have been 

subjected to higher degree of scrutiny.  While Ms. Hsieh was rather hasty, Mr. Feng should 

have had reasonable grounds for his statements, which were based on the investigations of Mr. 

Dai, a creditable public official. 

 

7. Summary  

Given the above cases, we may find out that, after Interpretation No. 509, which 

incorporated the “actual malice” test into the consideration of “good will,” Taiwan’s news media 

have theoretically received better protection under the constitution.  However, the High Court, 

which is the final instance for the criminal offense of defamation, seems divided in its application 

of the interpretation.  In some cases, such as the news anchor case, the High Court held that the 

burden of “good will” and “lack of actual malice” should be shifted to the prosecution/plaintiff, 

while in some other cases, the High Court held that the defendant should bear such a burden. 

In addition, it seems that the High Court gives the news media less free speech protection 

when the statements are related to public officials.  While the defendants in the Bai case were 

found not guilty based on business intention,140 the safe harbor was not observed when political 

public figures were involved.  In the Chen Man-Dee case, the High Court denied her public 

figure status simply because she had not exposed military scandals.  Disregard that Chen 

Man-Dee was also a military officer and that she already enjoyed better access to the media.  In 

the case about the Urban Plan Commissioner, the High Court (Tainan Branch) concluded that 

Commissioner Wang was a “local political figure.”  Disregard that Wang participated in the 

decision-making of the city’s real estate levying.  In the case about Minister Tsai, the High Court 

                                                 
140  Taiwan High Court 87 Shang Yee Tzi 7196 Criminal Judgment. 



 35

even intentionally ignored Interpretation No. 509.  

Conversely, while the standard is of a “non-political public figure,” the High Court often 

observes the “actual malice” test and rules in favor of the press.141  Such differentiations, 

ironically, would cause chilling effects upon the news media, and make them less willing to 

publish negative reports about public officials, which is the essence of Interpretation No. 509 and 

the “actual malice” test—to encourage debate about public issues. 

 

B. Civil Cases 

In Taiwan, the basis for a civil libel claim is provided in Articles 18, 184, and 195 of the Civil 

Code.  Article 18 of the Civil Code provides that: 

(1) In the event of violation to right of personal dignity, the injured party may 
claim to remove the infringement; in the event that there is likelihood of 
infringement, the prevention measures may be pursued.  (2) In the event given in 
Paragraph One, one may claim actual damage or presumed damage, if such relief 
is provided by law.142 
 

Article 184(1) of the Civil Code further provides that “[a]ny person who illegally infringes other’s 

rights, either deliberately or negligently, is liable for damages thereby incurred…”143 Article 

195(1), on the other hand, provides for a specific measure of reputation recovery other than 

monetary damages: 

In the event of illegal infringement of other’s…reputation, credits…, the injured 
party may claim proper damages other than property losses.  Those whose 
reputations were damaged, may further claim for appropriate means to restore the 
reputation.144 

                                                 
141  The Taiwan High Court has four branch courts.  Each Branch Court is composed of the Criminal Tribunal and 

the Civil Tribunal, and each tribunal is divided into many sub-tribunals, in order to deal with large quantity of 
cases.  Currently, the Criminal Tribunal has 25 sub-tribunals.  This might be one of the reasons for the 
differences in the application of Interpretation No. 509.  See Introduction to Taiwan High Court, at 
http://www.judicial.gov.tw/JYC/TTPH/tpha.htm#a1-3.  See also Directory of the Judicial Branch (English), at 
http://www.judicial.gov.tw/b4/e4-1.htm. 

142  CIVIL CODE art. 18 (Taiwan). 
143  Id. art. 184, para. 1 (Taiwan). 
144  Id. art. 195, para. 1 (Taiwan). 



 36

 
1. 86 Tai Shang Tzi 3706: First Son-in-Law 

In 1994, Business Weekly published a story, “Look into the First Family,” which made 

several negative comments regarding Lai Guo-Cho, the First Son-in-Law: 

[H]is efforts in recent years have caused many criticisms, people, nonetheless, did 
not say much with the concern of his identity.  However, the Department of 
Journalism, NCCU, had decided not to employ him (Mr. Lai) for the coming year, 
as he missed too many classes this year…Lai Kuo-Cho was among the first Ph.D. 
class of Journalism in the School of Journalism, NCCU; his thesis advisor was Chu 
Chi-Ying, the vice secretary general of the ruling party (KMT), and Cheng 
Chen-Min, the president of Hong Kong Times...Lai Kuo-Cho is the Director of the 
R.O.C. Citizen Opinion Survey Foundation...Lai Kuo-Cho is Lee Teng-Hui’s 
representative to fix media...Under Lai Kuo-Cho’s control, News Commentary 
Association and ‘News Bridge’ 145  soon emerged...The relationship of Lai 
Kuo-Cho and Liberty Times is obvious as he visited the editorial office of Liberty 
Times very often, and he arranged a meeting of President Lee Teng-Hui and Lin 
Rong-San, the owner of Liberty Times, at Lin’s house. 

 
 Mr. Lai, considering that the above statements were false and had damaged his reputation, 

filed both criminal and civil charges against Business Weekly and received favorable decisions in 

both proceedings.146  In the civil proceeding, the Supreme Court concluded that the above 

statements were untrue and defamatory, without detailed explanation.  While measuring the 

damage (no actual damage was provided), the Supreme Court considered that Mr. Lai, son-in-law 

of President Lee, and who had been appointed to twenty positions in various entities, including 

some subsidiaries of the KMT, must have suffered more than laypeople.  Thus, the Supreme 

Court ordered Business Weekly to compensate Mr. Lai one million NT dollars, and to publicize the 

criminal judgment in Liberty Times.147 

This judgment was issued in 1997, but even at the time, such a ruling was overly 

                                                 
145  News Bridge is a television commentary program that covers news and reports.  The program was jointly 

broadcast by three television stations. 
146  Taiwan High Court 85 Shang Yee Tzi 3001 Criminal Judgment; Supreme Court 86 Tai Shang Tzi 3706 Civil 

Judgment. 
147  Supreme Court 86 Tai Shang Tzi 3706 Civil Judgment. 



 37

conservative.  The Supreme Court not only held that Mr. Lai, as a public figure, was entitled to 

claim presumed damages, but further held that he suffered more damages as a public figure.  The 

Supreme Court did not observe that public figures, especially political public figures, such as Mr. 

Lai, should be subjected to supervision by the media.  In addition, the Supreme Court failed to 

observe that Mr. Lai, as the only son-in-law of President Lee,148 enjoyed better access to the 

media to defend himself.  To award him presumed damages and demand that Business Weekly 

publish notices regarding the litigation would surely chill the media, and weaken their function as 

a check on government.149  

 

2. 88 Tai Shang Tzi 1262: Minister of Transportation Tsai’s Renovations 

Besides criminal proceedings, Minister of Transportation Tsai also filed a civil lawsuit 

against Business Weekly for damages regarding his reputation and demanded that Business Weekly 

publish a “Notice of Apology” in major newspapers as an appropriate measure to restore his 

reputation.  The court held in favor of Minister Tsai, ordered Business Weekly to compensate 

Minister Tsai 600,000 NT dollars, and to publicize the apology.150 

The court found that Business Weekly made a false statement that Minister Tsai spent 2.78 

million NT dollars to decorate his official residence, since the Ministry of Transportation provided 

a detailed budget and receipts from the alleged renovations, which cost 280,000 NT dollars.  The 

court also found that Business Weekly failed to fulfill its obligation to investigate. The court held 

that the press has the duty to investigate prior to publishing.  The press would be held liable if the 

report (1) is only related to a personal moral issue; or (2) is defamatory and the press cannot prove 

the truthfulness of the report. 

                                                 
148  President Lee had one son, Lee Hsian-Wen, who died many years ago.   
149  See JOHN D. ZELEZNY, COMMUNICATIONS LAW 36 (3d ed. 2000). 
150  Supreme Court 88 Tai Shang Tzi 1262 Civil Judgment. 



 38

While Business Weekly contended that it had interviewed Huang Yi-Wen, the assistant of 

Legislator Chu, and Hsiao Cheng-Luen, a resident in Minister Tsai’s residential building, 

regarding the renovations, the Supreme Court held that these investigations were not sufficient, 

since neither of the people made a statement that Minister Tsai spent 2.87 million NT dollars on 

his renovations.151  Although Minister Tsai provided no evidence regarding his actual damages, 

the Supreme Court nonetheless awarded him presumed damages.  The court reasoned that Mr. 

Tsai had served in the government for a long time, “was appointed Minister of Transportation and 

is the current Executive Commissioner of Executive Yuan.  Consequently, Mr. Tsai faces a 

higher demand for his moral standards from the public.  Therefore, he cannot suffer any 

defamation to damage his reputation.”  Therefore he cannot suffer any defamation to damage his 

reputation.” As for an “appropriate measure to restore reputation,” the Supreme Court held that 

Business Weekly only had to publicize its apology in one of the three major newspapers in Taiwan, 

rather than all three major newspapers, as was requested by Mr. Tsai. 

 This decision, just like the case about the First Son-in-Law, failed to observe that political 

public figures should be subjected to closer monitoring by the media.  It also erred in holding that 

the reputation of Minister Tsai, a politically appointed public official, could not suffer any damage.  

Since individuals lack resources to monitor governments’ actions effectively, news agencies may 

form “a fourth institution outside the Government,” and act as “an additional check on the three 

official branches.”152  If courts deem the reputations of public officials even more valuable than 

those of civilians, and award higher damages, it would chill the media, and make them shift their 

                                                 
151  The Supreme Court held that as Mr. Huang refused to reveal the name of the minister in Legislator Chu’s 

question during Ms. Lin’s interview, and Mr. Hsiao, who pointed out that Minister Tsai was decorating, was only 
speculating, Ms. Lin did not fulfill her obligation of investigation. Id. 

152 See Potter Stewart, Or of the Press, 26 HASTINGS L.J. 631, 634 (1975); quoted in O. Marie Anderson, Mine 
Accident Investigations: Does the Press Have a Right to be Present?, 98 W. VA. L. REV. 1121, 1123 (1996).  See 
also Tzi-Yi Lin, The Notion of Freedom of the Press and Its Theory, in FREEDOM OF SPEECH AND THE PRESS 61, 
74 (Angle Publishing 1999) (1993) [hereinafter The Press]. 



 39

focus from public officials to other public figures.  Such a development would frustrate the 

purpose of protecting freedom of the press—a check on government. 

The only positive decision in this judgment was that the Supreme Court denied the plaintiff’s 

request to publish the apology in three major newspapers, and held that one newspaper would be 

sufficient.  This decision mitigated the chilling effect upon the media. 

 

3. 91 Shang Su Tzi 1083: Had the First Lady Fled with Her Fortune? 

Along the lines of the case about Minister Tsai, the First Lady also filed civil claims against 

Ms. Hsieh, Mr. Feng, and Mr. Dai, demanded presumed damages of 200 million NT dollars and 

certain measures to recover her reputation.153  The Taiwan High Court, while denying her 

damages claim, ordered the defendants to publicize an apology, along with the civil judgment on 

the front page of four major newspapers for three days; and broadcast a 30-second notice in TTV, 

CTV, CHTV, FTV, TVBS and ETV for three days.154 

Because this civil procedure was supplemented in the criminal procedure, the court simply 

referred to the criminal judgment regarding the defendants’ defamation behavior and then found 

the defendants liable for the First Lady’s reputation damages.  Nevertheless, the court held that 

the First Lady failed to mitigate the damages.  The court held that the plaintiff, as First Lady and 

wife of the KMT’s Chairman, must have known of the supporters’ anger toward the Chairman of 

                                                 
153  This civil claim was supplemented to the criminal procedure. Under Article 487 of Taiwan’s Criminal Procedure 

Code, the victims of a crime may raise civil claims in the criminal procedure, supplemented to the criminal 
litigation.  While criminal tribunals often reject such claims and transfer them to the civil tribunal for further 
proceedings, the Criminal Tribunal of Taiwan High Court in this case shouldered the case and made the 
supplementary civil judgment.  The advantage of such a system is that the victims would not have to suffer 
another trial proceeding for damage awards; in addition, the victims/plaintiffs do not have to pay procedural fees 
to the court under Article 504(2) of the Code of Criminal Procedure.  The disadvantage is that the due process 
right of the defendant would be compromised. 

154  The content of the notice provides: “That Feng Hu-Hsian alleged Lee Tseng Wen-Hui had shipped a huge amount 
of U.S. dollars to the U.S. is a false statement, I hereby sincerely apologize.”  See Taiwan High Court 91 Chung 
Fu Min Shang Tzi 30 Criminal Supplementary Civil Judgment.  



 40

KMT.  The KMT had just lost the presidential election, and the plaintiff should have been aware 

of the news broadcasts, especially the television broadcasts, after the election, and should have 

paid attention to the progress of the crowd movements in front of the KMT’s central office 

building.  If the First Lady issued a timely response to the allegations, the rumor would have 

been dispelled.  Moreover, the damage to her reputation would not have escalated.  

While this decision failed to apply the test from the case about Minister Tsai—that one news 

medium is enough for reputation recovery—it nonetheless made great progress in demanding that 

public figures shoulder certain social responsibilities, instead of ruling that their reputations are 

more valuable than those of civilians.  However, since this decision was rendered by a criminal 

tribunal in a civil procedure supplemented in the criminal procedure, the considerations of civil 

tribunals deserve further scrutiny. 

 

4. 90 Chung Su Tzi 507: Is Interpretation 509 Applicable in Civil Cases? 

During Taiwan’s presidential election in 2000, Lin Ray-Tu, a legislator/congressman, held a 

press conference in his congressional office, alleging that Lo Wen-Chia, of presidential candidate 

Chen Shui-Bian’s core staff, had repeatedly requested and received brides from corporations, and 

conducted money laundry through the Taipei Culture Foundation.155  Mr. Lo filed both a criminal 

complaint to the Taipei District Attorney and a civil claim to the Taipei District Court against Mr. 

Lin, and has lost both so far.156 

In the lawsuit, Mr. Lo clarified that he did raise money from corporations while he was 

                                                 
155  The foundation was established with Taipei City’s public funds.  Mr. Lo was Chief Executive Officer of the 

foundation.  President Chen, who was the Mayor of Taipei, was President of the foundation.  Pei-Shue Hsiao, 
Lo Wen-Chia lost his 10 Million Defamation Claim against Lin Ray-Tu, UNITED DAILY NEWS, Apr. 15, 2003.  

156  In the criminal proceeding, the District Attorney reached a non-prosecution decision, which was final.  See 
Taipei District Attorney 89 Cheng Tzi 16103 Non-prosecution Decision.  As for the civil judgment, Taipei 
District Court 90 Chung Su Tzi 507 Civil Judgment, Mr. Lo may appeal the present decision to the Taiwan High 
Court, or even the Supreme Court. 



 41

director of Taipei’s City Information Office, though he conducted fund-raising on behalf of the 

Taipei Culture Foundation.  He also claimed that every dollar raised for the foundation was used 

to fund government activities, and that he had followed the appropriate regulations.  Mr. Lo 

further stated that, because funding government activities would benefit a corporation’s public 

image, such fund-raising was common, but it did not amount to soliciting brides.157 

The defendant, Mr. Lin, on the other hand, emphasized that he had completed a full 

investigation prior to his press conference.  He interviewed corporate presidents who alleged the 

bribes, collected three copies of checks and receipts of the “donations,” gathered the departure 

records of the plaintiff, checked an urban planning project allegedly related to the bribes, and 

found a Control Yuan Report, in which the Control Yuan158 demanded that the Taipei city 

government return the funds that were raised from the corporations that had urban development 

projects under review by the city.159  

The Taipei District Court denied Mr. Lo’s claim.  In the decision, the court held that, 

although Interpretation No. 509 dealt with Articles 310 and 311 of the Criminal Code, it did not 

mean that civil procedure was excluded from the application of the Interpretation.  The court 

further cited New York Times v. Sullivan:160 “debate on public issues should be uninhibited, robust, 

and wide-open, and that it may well include vehement, caustic, and sometimes unpleasantly sharp 

attacks on government and public officials.”161  The decision considered Interpretation No. 509 

to be an effort by the Grand Justices to balance freedom of speech and the right of reputation.   

                                                 
157  See Taipei District Court 90 Chung Su Tzi 507 Civil Judgment. 
158  Control Yuan is one of the five branches in Taiwan’s central government.  The commissioners of Control Yuan 

are nominated by the President and approved by the Legislative Yuan, in order to encourage them to check on 
government officials, independent from outside influence. 

159  Control Yuan considered the timing for such fund-raising “sensitive,” especially because some corporations, 
after making certain donations, received controversially favorable decisions on their real estate development 
projects from the city government.  See Control Yuan (87) Yuan Tai Chiao Tzi 872400335 Notice. 

160  Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). 
161  Id. at 270. 



 42

Just as the U.S. Supreme Court stated in the Sullivan case, “That erroneous statement is inevitable 

in free debate, and that it must be protected if the freedoms of expression are to have the 

‘breathing space’ that they ‘need to survive,’”162 Interpretation No. 509, by adopting the “actual 

malice” test, made the same determination to protect freedom of speech.163  

The decision further reasoned that Interpretation No. 509 should be applied in civil cases.  

Therefore, the defendant is not liable as long as he had reasonable ground to believe his statement 

to be true:164  

The freedom of speech should protect people, not only from criminal punishments, 
but also from the concerns of huge amount of civil liabilities, in a space created for 
freedom of speech after the interests balancing and proportionate reasoning.  
Because civil liability, though different from criminal responsibility in nature, 
could result in the same chilling effect resulted from criminal punishment.  People 
might therefore exercise self-censorship.  “[W]ould-be critics of official conduct 
may be deterred from voicing their criticism, even though it is believed to be true 
and even though it is in fact true, because of doubt whether it can be proved in 
court or fear of the expense of having to do so.165 

 
The court then held that Mr. Lo, as former director of Taipei’s city Information Office and a 

core staff member of President Chen, was a voluntary public figure.  Since Mr. Lin’s statements 

related to Mr. Lo’s integrity as a public official, which should be subject to public commentary, 

such statements should have received broader protection under the law.  Mr. Lin’s allegations 

were not completely true, but were within reasonable bounds.  Thus, the court denied Mr. Lo’s 

claims. 

Although this is a district court decision and might be remanded on appeal, the judgment, 

nonetheless, marked a milestone in Taiwan’s defamation law.  This decision, by confirming the 

application of Interpretation No. 509 in civil cases, made the “actual malice” defense available to 

                                                 
162  Id. at 271-72. 
163  Taipei District Court 90 Chung Su Tzi 507 Civil Judgment (decided April 14, 2003). 
164  Id. 
165  Sullivan, 376 U.S. at 279. 



 43

defendants in civil procedure. Defendants who made statements regarding public figures would 

not be held liable as long as they could provide reasonable grounds for their beliefs in the 

statement.  It was a great step forward in Taiwan’s protection of free speech. 

 

5. Confirming the Application of Interpretation No. 509 in Civil Cases 

In the end of 2001, there was a rumor alleging that President Chen had an affair with one of 

his staff members in the Presidential Office.  The news media soon reported this rumor as 

Taiwan’s version of “Lewinsky-gate.”166  Then, one publication, Journalist, suddenly released 

several articles alleging that the rumor was disseminated by the Vice President, Lu Show-Lian, as 

a conspiracy against the President.167  Journalist further held a press conference, claiming that 

one of its editors, Li Chao-Chun, known as Yang Chao, personally answered a phone call from 

Vice President Lu, beginning with “Hey! Hey! Hey! There is an affair in the Presidential 

Office.”168  

Vice President Lu, in response to Journalist, soon held a press conference and furiously 

denied such allegations.  She then sued Journalist, along with its editors and chief editor, who 

were involved in reporting such news, demanding a public announcement of the court decision, 

and an apology in all major newspapers and television networks to restore her reputation.169 

                                                 
166  Shu-Mei Yang, Manipulating by Black Hands behind the Scene, the Rumor of Affairs disseminated, 715 

JOURNALIST 31 (2001). 
167  Shu-Mei Yang, Lu Show-Lian: There is an Affair in the Presidential Office. Hey! Hey! Hey!, 715 JOURNALIST 28 

(2001). 
168  Time Line of the Hey! Hey! Hey! Case, UNITED DAILY NEWS, Apr. 29, 2004. 
169  Vice President Lu claimed that, in honoring freedom of the press, she would not seek any damages.  Ironically, 

to publish and broadcast the public announcement she requested (apology and the full text of the court decision) 
in major newspapers (first page for three days) and television networks (one minute long, two times per day for 
three days: one between 8:00 PM and 9:00 PM, the other between 9:00 PM to 10:00 PM) would cost, according 
to the defendants’ estimate, more than 423 million NT dollars, which is much higher than the regular figure that 
the court would award for the presumed reputation damage.  Cf Wei-Rong Su, Cost of Advertisements in the 
First Page of Four Newspapers: 1.91 Million in total, UNITED DAILY NEWS, Apr. 30, 2004 (concluding that the 
total cost to publish and broadcast the clarification statements, according to District Court’s ruling, would cost at 



 44

In its defense, besides the factual dispute about whether Vice President Lu made the phone 

call to editor Li, Journalist heavily relied on Judicial Yuan Interpretation No. 509, which created a 

safe harbor of a “reasonable ground for belief of truth” for defamatory statements regarding 

public figures.  Journalist contended that, because its editors had reasonable grounds to believe 

the report to be true, the safe harbor should have applied, which would have absolved Journalist 

and its editors of liability.  In addition, it also contended that Vice President Lu’s claim was not 

enforceable, because to publish and broadcast the public announcement would cost more than 423 

million NT dollars, which would have caused even greater chilling effects upon the media than 

monetary damages. 

The District Court ruled partly in favor of the Vice President.170  It held that only Li 

Chao-Chun, the editor who claimed that he received the “affair” phone call from the Vice 

President, should be liable.171  The District Court, quoting Interpretation No. 509, held that 

Journalist, and its editors and reporters, other than Mr. Li, had reasonable grounds to believe Mr. 

Li’s remarks and, consequently, were not liable.172  On appeal, the Taiwan High Court, however, 

held that all of the defendants were liable.  The court reasoned that Interpretation No. 509 only 

applied to criminal offenses.  Therefore, Journalist could not assert the privilege of “reasonable 

ground for belief” created by Interpretation No. 509.173 On the other hand, the High Court agreed 

with the defendants that the Vice President’s reputation recovery claim was unenforceable.174  As 

a result, it reduced the defendants’ responsibility and ordered them to publish a half-page public 

                                                                                                                                                              
least 200 million NT dollars).  

170  Taipei District Court 89 Su Tzi 5548 Civil Judgment. 
171  Id. 
172  Id. 
173  Taiwan High Court 91 Shang Tzi 403 Civil Judgment.  
174  Id., reason, VII. (“[T]he decision of the lower court was unenforceable…To read the whole decision, which was 

15,000 words long, will take at least two and half hours, even at the speed of a hundred words per minute.  No 
television station will be willing to broadcast this public statement in their prime time.  In addition, the public 
statement can only be broadcast as an advertisement.  But current regulations forbid televisions to broadcast an 
advertisement longer than 12 minutes…”) 



 45

apology in the first page of Taiwan’s four major newspapers for one day.175 

Journalist further appealed to Taiwan’s Supreme Court, but the Supreme Court affirmed the 

High Court’s decision.176  For the first time in the last seven years, the Supreme Court heard oral 

arguments from both sides, which vigorously debated whether Interpretation No. 509 could be 

applied in civil cases.177  The Supreme Court held that the “essence” of Interpretation No. 509 

was applicable in civil cases, although the interpretation was made for criminal offense.178  

Consequently, the Supreme Court concluded that a news agency meets its duty of care as a 

good-will manager and therefore is not liable, if it, after reasonable investigations, has certain 

reasons to believe the truthfulness of its statements.179 

This decision is very important for Taiwan’s freedom of the press.  It finally confirms that 

Interpretation No. 509, which derives from New York Times v. Sullivan,180 a civil dispute, in the 

United States, applies to Taiwan’s civil cases.  The Supreme Court, applying the “essence of 

Interpretation No. 509,” concluded that: 

News reports are highly related to public interest and should receive the broadest 
scope of protection from the state.  Such protection is to enable journalists to 
check on the governments.  The strict demand of absolute accuracy to news 
reports will limit the space of reportage and cause restrictive effects on the freedom 
of the press.  Furthermore, it will hinder normal developments of a democratic, 
diversified society. Consequently, the standard of journalists’ duty of care should 
be lowered… 
 

                                                 
175  Id. (“It is enough to recover [Vice President Lu’s] reputation that the defendants jointly publish the public 

statement of apology, along with the court order in the first page of United Daily News, China Times, Liberty 
Times, and Industrial & Commercial Times (the statement should be half-page big).”) 

176  Supreme Court 93 Shang Tzi 851 Civil Judgment, Apr. 29, 2004 (The decision has not been published); 
Chin-Lan Huang, Hey! Hey! Hey! Case: Journalist Lost; the Decision is final, CHINA TIMES, Apr. 30, 2004. 

177  Che-Ming Huang & Chang-Sung Liu, Hey! Hey! Hey! Case: Journalist Lost, UNITED DAILY NEWS, Apr. 30, 
2004, at 2. 

178  Supreme Court: Constitutional Interpretation merged into Court’s Ruling – Journalist lost because it failed to 
investigate, CENTRAL NEWS AGENCY, Apr. 29, 2004 (“Interpretation No. 509 could not be fully applied to the 
present case, because civil tort liability includes both “intentional act,” and “negligent act,” which is different 
from criminal libel liability…”). 

179  Huang, supra note 175. 
180  Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). 



 46

However, the Supreme Court nonetheless concluded that the defendants failed to meet this 

“lowered duty of care,” because Li Ming-Chun was their only information source and no other 

concrete facts could prove that the Vice President made the “Hey! Hey! Hey!” phone call.181  

Another significance of this decision is that it set a limit on the scope of reputation recovery.  

It confirmed the High Court’s decision that the defendant only needed to publish the statement of 

apology in four major newspapers.  Although it did not observe single newspaper rule from the 

case of Minister Tsai, it nonetheless confirmed the High Court’s decision to reduce the 

defendants’ responsibility of recovering the Vice President’s reputation.  From the District 

Court’s decision, which ordered Mr. Li to broadcast and publish clarification statements for three 

days in every major newspaper (first page) and television channel (during the prime time), to the 

final decision, which reduced defendants’ responsibility to publish a public apology statement in 

four major newspapers (half-page advertisements on the first page), the defendants’ liability had 

been greatly reduced.182  

 

6. Summary 

Taiwan’s public figures, especially its political figures, are not used to supervision by the 

press.183  Public officials, especially officers in the executive branch, tend to chill the media 

through a huge amount of civil liability cases or extremely burdensome public notices. Taiwan’s 

                                                 
181  Huang, supra note 175. 
182  Su, supra note 168.  Cf. Su-Ro Wu, Magazines Association held Panel Discussion: The Journalist Case was the 

Focus, CENTRAL NEWS AGENCY, May 5, 2004 (reporting that panelists considered the Supreme Court’s decision 
in the Journalist case have caused chilling effects upon news agencies). 

183  While the “Publication Law” was been abandoned in 1999 in honor of freedom of speech and the press, the 
Information Office (IO) of the Executive Yuan initiated a new law to regulate the publications.  Meanwhile, the 
IO also decided to fund an “evaluation program” to examine the appropriateness of newspapers’ first four pages, 
where political and social news reports are laid out.  The Director of IO described these projects as forming a 
“fifth power” to check on the “fourth power – news agencies.”  Such measures elicited great criticism from the 
public.  Eventually, the Executive Yuan chose to withdraw the projects.  Taiwan’s Executive Yuan discontinued 
the News Report Evaluation Project, DAJIYUAN DAILY, Apr. 17, 2003. 



 47

civil tribunals, however, have not noticed the chilling effect such litigation might cause.  Thus, 

most political figures have received favorable decisions from the court.  While political figures 

turned from monetary damages to “appropriate measures to recover reputation,” the 

extraordinarily burdensome public notice requirement would cause an even more serious chilling 

effect upon the media.  If the courts would follow the Supreme Court’s ruling in Minister Tsai’s 

case, which limited the public notice to one medium, it would be a better balance between 

freedom of speech and the right of reputation.  

 

V. Conclusion 

Public discussion is the foundation of democracy.  Protecting freedom of the press 

encourages news media to become an institutional power to check on governments.  In order to 

achieve this goal, the constitutional protections of free speech and free press must preserve the 

room for news agencies to comment on public officials without fearing subsequent punishment.  

Although freedom of speech and freedom of the press is protected both in the United States 

and Taiwan, Taiwan’s practice of defamation law is too deferential to public officials and has 

limited the breathing space for public discussion.  While the United States has basically 

abandoned criminal libel, Taiwan maintains criminal libel, which by nature exerts more pressure 

on the speaker.  In addition, Taiwan’s courts tend to favor public officials in defamation cases, 

even though Interpretation No. 509 has adopted the “actual malice” test developed in the United 

States.  

In order to provide better protection for freedom of speech and the press, Taiwan should 

decriminalize defamation.  In addition, the court should preserve more space for commenting 

upon public officials in order to encourage the press to serve as a check on government.  Also, 



 48

there should be a clearer rule regarding the award of damages.  The current situation, that 

presumed damages are awarded while no proof of actual damage was provided, should no longer 

be tolerated.  Finally, the “single newspaper rule” adopted in Minister Tsai’s case should be 

reaffirmed and followed, so that the public officials will not use excessive public notice to chill 

the media, under the pretext of honoring freedom of the press. 


